جامعه شناسی بیمه -دکتر پدرام موسوی

جامعه شناسی بیمه

نوشته : دکتر پدرام موسوی

(استراتژیست و کارشناس بیمه)

  ذات دانش و علم، برای دستیابی بشر به اهداف و آمال درونی وی و بر اساس جامعه‌ای کوچک و لو بزرگی که در آن زندگی می‌کند، است. بشر همواره سعی کرده با تکیه‌بر دستاوردهای علمی کیفیت و کمیت زندگی اجتماعی خود را بهبود بخشد و به نسل‌های بعدی انتقال دهد توسعه پایدار (2) در دنیای معاصر بالاترین و والاترین دارایی در جوامع پیشرفته مدنی " توسعه ابعاد مختلف" در زندگی ست. این ابعاد درگرو تعدیل بعد اقتصادی هم هست. برخلاف عقاید مارکسیست‌ها(3) که اقتصاد (4) را "اصل" می‌دانند، باید بگوییم که اقتصاد باید در خدمت اقشار مختلف جامعه در راستای تعدیل کمیت و کیفیت زندگی باشد. چه‌بسا افراد جامعه‌ای مشخص در قالب جامعه آماری سعی در رشد اهداف(5) جمعی/ فردی که برخاسته از دردی مشترک حاصل از زندگی اجتماعی است، از قابلیت‌ها (6) و پتانسیل‌های اقتصادی بهره‌مند گشته و درصدد انتقال(7)این شاخص  (8)تأثیرگذار و کارساز به نسل‌های بعدی باشند.

علم جامعه‌شناسی(9)همواره به بررسی پدیده‌های اجتماعی می‌پردازد، برخلاف مردم‌شناسی (10)که جوامع خرد را بر کفهٔ ترازوی ژرفانگری گذاشته و کنش‌ها و واکنش‌های از پیش انتقال‌یافته را به اقشار بعدی منتقل می‌سازد.

امنیت (11) همواره از خواسته‌های به‌حق جوامع بشری بوده است. به‌طوری‌که از بدو خلقت انسان، این فکر اساس معاش بوده که زندگی در محیط امن(12) به انسان آرامش می‌آورد...

در دنیای کنونی بیمه(13) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ملزومات زندگی اجتماعی در جوامع در حال گذار، سنتی، نیمه سنتی، مدرن و پست‌مدرن، خواسته‌های به‌حق افراد را مرتفع ساخته و آرامش و امنیت روانی و سرمایه‌ای افراد را فراهم ساخته است. از سویی دیگر مؤسسات و شرکت‌های بیمه‌ای به‌عنوان متولی امر همواره با "به‌روز" نگه‌داشتن خدمات خود و با در نظر گرفتن "سبک مقتضایی" وزنه سنگین سود حاصله را به سمت خود کشیده و سعی در ادامه حیات اقتصادی خوددارند.

"جامعه‌شناسی بیمه"، درصدد پژوهش و بررسی جامعه آماری بیمه‌ای با پاره فرهنگ اقتصادی و متشکل از متغیرهای مستقل و وابسته‌ای که کفه‌های ترازوی ترازنامه شرکت‌ها را به سمت توازن کشانیده و به دنبال بالانس خواسته‌های جامعه و تأمین اهداف مالی و اقتصادی این مؤسسات است.

اهداف سازمانی مؤسسات بیمه، واحدهای صف و ستاد شرکت‌های بیمه، خواست‌های مشتریان بالقوه و بالفعل بیمه‌ها، واسطه‌ها، شرکت‌های رقیب بیمه‌ای، قوانین ساری و جاری، عرف جامعه و شرکت‌ها نیز بعضاً توقعات(14)بجا و نابجا در تمام افراد حاضر در این جامعه آماری ایجاد می‌کند.

تبعیت مؤسسات بیمه‌ای از سبک مدیریت اقتضایی(15)، نیاز مصرف‌کنندگان خدمات بیمه‌ای، جوامع توسعه‌یافته‌ای که در تمام سطوح از خدمات بیمه به‌عنوان اساس زندگی‌شان استفاده می‌کنند و همواره دولت‌ها به سرانه بیمه افراد جامعه‌شان اهمیت می‌دهند، جامعه شناسان و متخصصان مدیریت را به سمت طراحی مدل‌ها و تبیین سبک‌های جدید مدیریتی در راستای نیل به اهداف ;کمی و کیفی سازمانی و مقاصد انسان دوستانه رهنمون می‌سازد.

علیرغم آنچه گفته شد، جوامع در حال گذار، اخیراً با بهره‌گیری از تئوری‌های نوین مدیریتی و توسعه‌ای به فکر ایجاد ارزش‌افزوده در ابعاد مختلف هستند، غافل از این‌که بایستی جهانی فکر کرد و این‌گونه تفکر را بومی‌سازی نمود، سبک "ماکیا ولیسم" (16)پدیدار شده و رقبا محصولات و خدمات جامعه را به سمت و سویی خارج از محوریت اخلاق حرفه‌ای رهنمون می‌سازد...

صنعت بیمه در جهان رابطه معناداری با توسعه پایدار دارد. این‌که جوامع پیشرفته ضریب معنادار و قابل چشمگیری در زندگی روزمره را به خود اختصاص داده است. از سویی توسعه‌نیافتگی جوامع در حال گذار، عدم توان رقابت‌پذیری اقتصاد جوامع موسوم به درحال‌توسعه، نابرابری‌های اجتماعی، مقایسه درآمدهای بین‌المللی جوامع پیشرفته و توسعه‌نیافته، رشد ناموزون شاخص‌های اقتصادی، تورم، تحریم‌های اقتصادی و سیاسی، نحوه نگرش و سیاست گزاری بانک جهانی در جوامع و بسیار فراوان عوامل دیگر در توسعه پایدار صنعت بیمه جهان مؤثر بوده‌اند.

از سویی دیگر نحوه نگرش افراد جامعه، حاکمیت اقتصادی و سیستم حاکم بر مؤسسات بیمه جوامع هدف بر شرکت‌های بیمه‌ای را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

در بینش واقع‌بینانه کلیت و مخلص صنعت بیمه که همانا" هرگونه آسیب یا خسارت (17)، بیمه می‌شود. مهم‌ترین ویژگی بیمه سرشت غرامتی آن هست، که بیمه نباید منشأ پیدایش سود (18)برای بیمه‌گذار گردد و بیمه‌گر فقط متعهد" شاه‌بیت صنعت بیمه در جهان است. اما آسیب‌شناسی اقتصادی و اجتماعی صنعت بیمه در جامعه و عصر حاضر که ما در آن ایفای نقش می‌کنیم، گویای نگرش کلی جامعه نسبت به صنعت بیمه و اجباری بودن رشته" شخص ثالث خودرو" است. عدم شناخت افراد از خدمات متنوع بیمه‌ای، نبود دانش فنی بیمه‌ای کافی فروشندگان بیمه، عدم تخصیص اعتبار فرهنگی برای وزارتخانه‌ها در خصوص آموزش و تبلیغ بیمه، از عوامل اصلی مؤثر در آسیب‌شناسی بیمه (19) است.

یکی دیگر از ابعاد قابل‌توجه جامعه‌شناسی اقتصادی است که در مقوله جامعه‌شناسی بیمه ارتباط نزدیک و معناداری نسبت به هم دارند.

جامعه‌شناسی اقتصادی (20) به مطالعه علل و اثرات اجتماعی پدیده‌های گوناگون اقتصادی می‌پردازد. مطالعات این حوزه به دودسته دوره کلاسیک و دوره معاصر قابل‌تقسیم است.

مطالعات دوره کلاسیک به دوران مدرن و پدیده‌های مربوط به آن از قبیل عقلانی شدن، سکولاریزاسیون، شهرنشینی، قشربندی و دیگر موارد می‌پردازد. زمانی که جامعه‌شناسی به‌عنوان واکنشی به مدرنیته سرمایه‌داری ظهور یافت؛ علم اقتصاد در مطالعات جامعه‌شناسی کلاسیک نقشی محوری داشت. اصطلاح جامعه‌شناسی اقتصادی برای نخستین بار به‌وسیله ویلیام استنلی جونز در ۱۸۷۹، و سپس در آثار امیل دورکیم، ماکس وبر، و گئورگ زیمل در سال‌های ۱۸۹۰۰ تا ۱۹۲۰ مطرح شد. اثر وبر در زمینه اخلاق پروتستانی و روح سرمایه‌داری و عقلانی شدن فرهنگی غرب مدرن را شاید بتوان مؤثرترین اثر در زمینه جامعه‌شناسی اقتصادی در دوره کلاسیک معرفی نمود.

جامعه‌شناسی اقتصادی معاصر را می‌توان به‌تمامی مطالعات شامل جنبه‌های اجتماعی مدرن پدیده‌های اقتصادی نسبت داد. درواقع، جامعه‌شناسی اقتصادی را می‌توان به‌عنوان حوزه مشترک علم اقتصاد و جامعه‌شناسی در نظر گرفت.

 آنچه در این نوشتار مدنظر است، حوزه مشترک بین صنعت بیمه و جامعه است. تأثیر بیمه بر عواطف انسانی در یک‌خرده فرهنگ خاص، نیازهایی جدید را خلق می‌کند. چراکه انسان از بدو تولد به‌طور غریزی نیاز به امنیت دارد و این امنیت بین بیمه گذر و بیمه‌گر، همدلی(21) را به وجود می‌آورد.

حال بایستی نهادهای فرهنگی و دستگاه‌های ایدئولوژیک بایستی با توجه به تأثیر خدمات بیمه‌ای نگرش‌ها و رفتارهای دیگر و جدیدی در بین اقشار مختلف ایجاد کنند. چراکه همگرایی مؤلفه‌های فکری باعث پدیداری رشد و توسعه و نمود امنیت در جامعه خواهد بود و در بیان آخر به توسعه پایدار دست خواهیم یافت.

انتشار این مقاله بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد
مرکز آموزش متن www.matn.co

 

  1. Insurance Sociology
  2. Sustainable development
  3. Marxists
  4. Economy
  5. Goals
  6. Capabilities
  7. The Transfer
  8. Index
  9. Sociology
  10. Anthropology
  11. Security
  12. Secure
  13. Insurance
  14. Expectations
  15. Contingency theory
  16. Machiavellianism
  17. Damage
  18. Profit
  19. Insurance Pathology
  20. Economic sociology
  21. Sympathize

 

 

نظـــــــرات (0)

    اولین نفری باشید که نظرش را ثبت می کند